Ervaringen van Overblijfouders

 

Harry (directeur): Herkent u het? : De overblijfmoeders staan klaar om alle kinderen (soms wel 45 op een middag) op te wachten in de overblijfruimte; alle kinderen moeten betalen, er ontbreekt wisselgeld, sommige kinderen zijn hun geld vergeten en er moet afgestreept worden welke kinderen er overblijven, de spaar(strippen-)kaarten worden gehanteerd en per dagdeel afgescheurd. Houd ondertussen zo’n grote groep kinderen maar eens rustig en netjes aan het eten. Hoe houd je ooit overzicht?

Easy Overblijf is het antwoord op efficiënt overblijven. Alles gaat digitaal; er komt nauwelijks telwerk en een pen aan te pas. Alle kinderen krijgen een pas die gescand wordt bij het overblijven.

Binnen enkele tellen zitten alle kinderen klaar om te gaan eten en hebben de overblijfmedewerkers tijd voor de kinderen, om gezellig met ze te eten en te spreken. Aan het eind van de maand worden de rekeningen verstuurd aan de betreffende ouders/verzorgers.

Robert (coordinator):  Als coördinator van het overblijfteam en het overblijfteam van CBS de Parel zijn wij zeer tevreden met het systeem “easy overblijf”. Voorheen hadden wij een stempelkaart die de ouders konden kopen, daardoor was er altijd redelijk veel geld in omloop tijdens overblijf. Lijstjes van hoeveel kinderen er overbleven, wie er een kaart kocht, de registratie van vergoeding voor de overblijfouders een grote verantwoording. Dit gebeurde allemaal tijdens de overblijf, met een zeer grote kans op fouten en veel controlewerk voor mij als coördinator.

Afhankelijk van het aantal kinderen waren wij al gauw 15-30 minuten nodig voor het afstempelen van de kaarten en het afrekenen van de overblijf van kinderen die eenmalig overbleven. Nu krijgen alle kinderen een kaartje met barcode die ze zelf kunnen pakken die in hun klas hangt aan een haakje, na het eten hangen ze deze terug in de klas (groep 1 en 2 krijgen een sticker als herkenning). Voordat ze plaats nemen gaan worden ze gescand en is eigenlijk gewoon een telling of je iedereen gescand hebt…..en eet smakelijk mee.

Ik doe veel via mail, zoals aanmelding voor overblijfkinderen plannen van de overblijfouders en de rekeningen gaan ook via mail. De ouders krijgen via mail een overzicht op welke dag hun kind die maand is overgebleven en ik krijg nu netjes een overzicht hoeveel kinderen er overbleven en inkomsten en uitgaven (vergoeding van overblijfouders) van die maand. Je hebt geen geld meer in omloop waar je als coördinator verantwoordelijk voor bent is voor mij een hele opluchting.

Anja: Voor mijzelf is het een stuk makkelijker geworden. Je kunt nu veel meer tijd aan de kinderen besteden die we vroeger aan het bijwerken van de strippenkaarten moesten besteden. Ik ben blij met dit systeem.

Trijneke: Sinds december draai ik mee als overblijfouder en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik weet niet hoe het voorheen werd georganiseerd. Naar mijn idee werkt het goed. Ook de uitbetaling is altijd vlot en kloppend!!

Ria:   Ik vind het fijn om er mee te werken, het gaat snel en je bent veel sneller klaar  dan anders dus je hebt meer tijd over voor de kinderen.

Jantina: – Ja, het nieuwe systeem levert echt (veel) tijdwinst op. – Ja, het is gemakkelijk  te gebruiken. – Ik zou niet graag terug willen naar de oude situatie.

Tea:  Ik vindt het een prima systeem, makkelijk,snel en overzichtelijk!!
Ideaal.

Wanda:  Ik vind het een super goed programma en ik werk er erg graag mee.  Het  programma is duidelijk en erg overzichtelijk, van mij moet EasyOverblijf blijven.

 

 

 

Reacties zijn gesloten.